mtbguide.cz

V další části novinek z veletrhu Taipei Cycle Show 2015 se chci zaměřit na množství elektroniky a různých elektronických udělátek, které do cyklistiky pronikají, a kterých bylo na veletrhu k vidění opravdu požehnaně.

image_0106

Nejdůležitější novinkou, která ovlivní budoucí vývoj elektronických MTB komponentů, je zcela určitě nová elektronická sada Shimano XTR Di2, kterou jsme si již představili v předchozím díle. V Taipei bylo k vidění desítky nablýskaných (a pekelně drahých) strojů s touto žhavou novinkou a hádám, že jich do příštího roku ještě přibude.

image_0215

Taiwan je, co se týče (nejen) technologií, o několik let napřed před Českem a Taiwanci mají k různým elektronickým novinkám velmi pozitivní vztah. Každý druhý Taiwanec drží v rukou iPhone a iPad tu dostávají děti hned do kolébky. Není proto divu, že na veletrhu bylo k vidění opravdu velké množství všemožných držáků na telefony, computery či GPS přístroje.

image_0153

Některé byly šikovné a použitelné i v terénních podmínkých, ale že bych zrovna chtěl na řidítkách vozit tablet…to snad asi ani ne…

image_0018

Další kategorií produktů, které byly v Taipei často k vidění jsou akční kamery. Taiwanci je mají nejčastěji připevněné na tyčce a používají je k obtěžování svého okolí při focení sebe sama. Pro seriozní zájemce o natáčení dobrodružných zážitků v sedle kola, na lyžích, či při jízdě na krokodýlovi, bylo v Taipei možné narazit na všechny známé značky (GoPro, Drift, Sony, Shimano), mnoho OEM výrobců (převážně z kontinentální Číny) i několik malých firem nabízejících příslušenství k těmto kamerkám.

image_0026

Různých světel, čelovek a blikaček je v Taipei rok od roku více a více. Každý rok zde objevím nové výrobce různorodých druhů osvětlení. Každý rok se, zdá se, zvyšuje výkon, výdrž baterie a snižuje se cena. Nejvíce se mi asi líbil prototyp totoho světla, které je možné připnout na helmu a vyvést kabel externí baterie do kapsy dresu či batohu. Na hlavě tak netaháte žádnou těžkou váhu, baterie je ukrytá v teple. No a výkon tohoto světa byl také více než dostatečný…

elektro_0008

Chcete být informování o množství zvýbající energie v akumulátorech? Chcete dobíjení pomocí solární energie? Světlo s adaptivní technologií, které upravují výkon osvětlení podle okolí? Či snad růžovou blikačku s Hello Kitty? V Taipei si vybere skutečně každý…

elektro_0023

Na několika stáncích jsem měl možnost prohlédnout si několik hezkých sport testerů. Taiwanský výrobce Holux nabízí jeden z nejhezčích kousků a proto také se svými sportovními hodinkami WRL-8100 obdržel cenu Taiwan Excelence.

elektro_0014

Zajímavým kouskem byl i tento sport tester, který na vašem těle drží pomocí tenkého lepícího pásku. Data se opět posílají do chytrého telefonu nebo pomocí technologie ANT+ do hodinek.

elektro_0005

Velkým vývojem také v současnosti prochází cyclocomputery. Většina nových computerů střední a vyšší třídy má již v sobě zabudovaný GPS přijímač. Technologie jako Bluetooth LE či ANT+ se pak dostávají i do levnějších computerů. Nejzajímavěší z desítek nových computerů, které zde byly k vidění, byla určitě novinka od Lezyne. Všechny 3 computery, všetně toho miniautrního napravo, v sobě mají satelitní přijímač. Ten slouží k ukládání trasy i, u vyšších modelů, k jednoduché navigaci. Cenou za miniaturní rozměry však bude asi nízká výdrž baterie.

elektro_0004

Představa každodenního nabíjení computeru se mi příliš nezamlouvá, a tak mě více zaujal systém propojení cyklocomputeru, senzorů a chytrého telefonu od známého výrobce Topeak. Telefon slouží jako srdce systému, přes které pomocí nízkoenergetického Bluetooth LE komunikují senzory. Všechna data jsou odesílána na obrazovku computeru trůnícího na řidítkách. GPS zabudovaná v telefonu se také postará o dobrou výdrž samotného computeru (a rychle vybitou baterku v mobilu) a také jeho nižší cenu.

elektro_0003

Topeak kromě smotných computerů nabízí i propracovaná pozdra na všechny nejčastější telefony. Obaly se lehce upnou na řidítka, jsou vodotěsné a některé v sobě mají i zabudovaný externí akumulátor.

elektro_0021

Ať už se rozhodnete pořídit na vaše kolo jakoukoliv elektronickou hračku, vždy budete v prvé řadě řešit problém s energií. Ten by mohlo vyřešit malé dynamo zabudované v zadním náboji. Dynamo je propojené s externí baterií, která dobíjí všechna elektronická zařízení.

elektro_0022

Za největší úlet veletrhu považuji pumpičku Airbone se zabudovanou technologií Bluetooth. Pumpičku spárujete s chytrým telefonem a v mobilní aplikaci nastavíte požadovaný tlak v pneumatice. Pak už jen stačí pumpovat dokud vás telefon neupozorní, že máte přestat. Samozřejmostí je možnost dát vědět svým kamarádům na Facebooku, že jste si právě nafoukli kolo.

image_0194

Pumpička se začne prodávat na konci jara 2015 za cenu okolo 2000 CZK. Je to taková blbost, že si ji snad sám časem pořídím a otestuji. Její jedinou nevýhodou (kromě toho, že mobilní aplikace nepodporuje Google+ a Twitter) je, že se s ní nedají foukat tlumiče a vidlice. Zde bych možná přesné nastavení tlaku uvítal více jak  v pneumatikách.

image_0242

O tom, že se nejedná o nějaký experiment a s “chytrým” nářadím se časem budeme setkávat častějí svědčí to, že jsem na podobnou pumpičku narazil i u konkurence v jiné části výstavní haly…

fold_0001

Na závěr článku o nastupující elektronice v cyklistice samozřejmě nesmíme zapomenout na elektrokola. Lenoši, kteří potřebují motorek si mimo horská kola mohou vybrat například tuto hezkou skládačku…

elektro_0009

…cestovní kolo, které se nezalekne ani lehčího terénu…

fat_0002

…nebo tuto obludu – fat bike s elektrickým pohonem.

elektro_0017

I když se řadím spíše mezi nepřátele elektropohonu, tak jsem v Taipei našel jednu věc, která mě skutečně zaujala. Malý elektromotor (napravo) lze namontovat na jakýkoliv rám se standardním středovým složením. Baterie je uschovaná ve vašem batohu a s motorem je spojená pomocí kabelu. Baterie a motor jsou spojeny magnetickým konektorem (podobně jako Apple Macbook), který se při větší škubnutí sám rozpojí, takže nehrozí, že byste se v případě pádu oběsili na kabelu vedoucím z batohu. Celé zařízení váží jen pár kilogramů a ovládá se pomocí několika tlačítek na kabelu nebo (plánuje se do budoucna) pomocí chytrého telefonu na řidítkách kola.

            

O autorovi Všechny články tohoto autora Webová stránka autora

Martin Hájek

Po většinu roku přebývám 9000 km na východ od ČR, na Taiwanu. Krásy tohoto ostrova i celé Asie objevuji nejen sám, ale i jako průvodce turistů z celého světa. Cestuji nejradši na kole, pěšky či na skútru. Na těchto stránkách či osobně se můžete se mnou vydat od neprostupných pralesů Bornea, přes aktivní sopky Indonésie až na zasněžené vrcholky Himalájí.

Leave a Reply