mtbguide.cz
Lalashan & BaFu Ancient Trail - featured

V posledním díle našeho seriálu jsme společně (ne)úspěšne projeli historickou stezku Nangao a okusili jak drsné mohou být podmínky v horách na Obratníku raka. Naše další cesty tentokrát zámíří do hor poblíž Taipei.

Další díly tohoto seriálu:

Made in Taiwan 1: Taiwan Will Touch Your Heart

Made in Taiwan 2: Poprvé na Nangao Trail

Made in Taiwan 4: Vánoční trailové bikování okolo Taipei

Hlavní město Taiwanu, Taipei, se nachází téměř na nejsevernějším bodě ostrova, poblíž míst, kde se setkávají severní a jižní pacifické proudy. Ty do těchto míst přináší časté srážky a ikdyž se sever Taiwanu nachází na stejné zeměpisné délce jako vyprahlé Mexiko nebo pouště na severu Indie, deště jsou v této oblasti velmi časté a vydatné po celý rok. Přidejte si k tomu, že je město bezprostředně obklopeno horami převyšujícími 2000 metrů a dostáváte recept na počasí, které ani ti nejlepší meteorologové často nedokážou předpovědět.


I po několika letech na ostrově mne zde počasí dokáže překvapit a tak když na poslední dubnový víkend hlásí předpověď jasno a nulové srážky pro celý ostrov, rozhodujeme se vydat se na kolech za dalším dobrodružstvím…

Volba tentokrát padla na historickou stezku BaFu, která spojuje horskou oblast Lalashan s Taipei. Vzdušnou čarou je to z centra Taipei slabých 40 km, ale nejkratší (a jediná) silnice do této oblasti objíždí celý masiv Lalashanu a Chatienshanu a tak i cesta na skůtru zabere několik hodin jízdy.

Prastarý chrám v Sanxia
Cestu si na začátek zkracujeme rychlým vlakem do Sanxia, historického městečka na okraji hlavního města. Sanxia je známé svým tisíc let starým chrámem, nově zrekonstuovaným starým městem a hlavně “Buvolími rohy” – křupavou pochoutkou plněnou banány, ořechy nebo třeba čokoládou. Této výzvě se nedá odolat a tak na první kilometry vyrážíme nejen s plnými batohy, ale i žaludky této dobroty.

Po pěti kilometrech opouštíme civilizaci a odbočujeme do hor. Před námi je první výzva, 12 kilometrů stoupání a krátký sjezd do vesnice Fuxing. V pekelné výhni poledního slunce se plahočíme překrásným údolím, kterým protéká sytě tyrkysové vody divoké řeky. Podél strmých břehů je jen málo místa pro bambusové farmy a malé osady. Kolem nás je nádherná scenérie s až 1700 m vysokými horami Beichatienshan a skalnatými vrcholky Wuliaojian.

Mosty ve Fuxingu

Po krátkém a prudkém sjezdu, kdy jsme ztratili s námahou vystoupané metry, se konečně napojujeme na “Northern Cross Island Highway”, jednu ze tří silnic na Taiwanu, která překračuje centrální hřeben a spojuje západní pobřeží s Pacifickým oceánem. Pokud podle jména čekáte širokou a pohodlnou dálnici, jste na omylu. Hned za Fuxingem se “dálnice” zužuje tak, že i dvě osobní auta mají problém projet. Následujících 40 kilometrů se silnice vine podél strmých svahů hor, táhlá stoupání střídají krátké sjezdy a tak nemáme možnost ani na chvíli vydechnout. V sedle skůtru jsem si nikdy předtím neuvědomil jak je tato cesta náročná! Po celou cestu jsou našimi společníky několik set metrů hluboká údolí, strmé svahy hor porostlé tropickým pralesem, který sem tam protne bílá linka vodopádu. Ve tři hodiny nás konečně vítají červené oblouky mostů Bailing Bridges. Zde se silnice rozdvojuje. Hlavní trasa pokračuje hlouběji do hor a po pár kilometrech překračuje centrální hřeben. Druhá silnice směřuje na jih, skrz jednu z nejobtížněji dostupných oblastí ostrova. Je zde však ještě třetí cesta. Do vesnice Xan Bailing, vysoko nad námi. Silnice je tak strmá, že po krátké svačině radši na hodinu usínáme ve stínu mostů a doufáme, že až se probudíme, kopec bude o něco nižší…

Nezadařilo se! Kopec před námi je stále stejně strmý a vysoký a nám tak nezbývá, než šlápnout do pedálů a se zapadajícím slunce v zádech se vydat na poslední kilometry dne. Od mostů dole v údolí je to coby kamenem dohodil. 6,5 kilometru stoupání, ovšem s převýšením 600 metrů! Tam někde v těch malých domečcích na útesech na nás snad čeká odměna ve formě večeře a zasloužený odpočinek.

Bailing Bridges

Do vesnice Xan Bailing přijízdíme s posledními paprsky světla. Pod námi hluboké údolí a okolo nás překrásné scenérie hor. Bailing je malá osada známá díky pěstování nejlepších broskví na Taiwanu. Díky teplému klimatu není možné toto ovoce pěstovat v nížinách a tak pokud máte chuť na pro nás, Evropany, obyčejné ovoce jako jablka, hrušky nebo třeba broskve, vyražte do hor.

Po vydatné večeři a dokoupení zásob na další den se rozhodujeme popojet ještě kousek na začátek zítřejšího trailu. Uprostřed noci stoupáme pod tisícemi hvězd posledních 200 výškových metrů až na konec silnice a usínáme na terase opuštěného domu. Z ticha noci je slyšet jen občasné “štěkání” Muntžaků (Barking Deer) a houkání sov…

Souhrn prvního dne? 80 kilometrů v nohách a 2200 vystoupaných metrů.

Stezka občas podjíždí padlé kmeny tisíciletých stromů

V osm hodin ráno nás vyhatují první paprsky slunce ze spacáků. Budíme se u bran chráněné oblasti Lalashan Ancient Forest. Pod tisíciletými cypřiši tentokrát jen rychle projíždíme a konečně jsme na začátku BaFu Trail! Tato stezka v minulosti sloužila kupcům a místním obyvatelům k zásobování odlehlých horských oblastí na severu. Dnes už po ní prochází pouze boty turistů, ovšem kvůli její náročnosti a obtížnému přístupu na její začátek není příliš známá a oblíbená.

První 4 kilometry projíždíme úžasným singletrackem do sedla mezi 2200 m vysokým vrcholem Lalashan a o něco nižším Tamanshanem. Úzká stezka se vine jako had hustým porostem pralesa, přes který jen stěží prosvitne sluneční svit. Několikrát podjíždíme spadené kmeny prastarých cypřišů, až se před námi znenadání otevře malá mýtina s dechberoucími výhledy do okolí. Široko daleko není vidět jediná známka civilizace. Před námi je jen 46 km sjezd až na okraj Taipei.

BaFu Ancient Trail

Hned prvních pár stovek metrů nám však dává najevo, že to nebude jen tak. Pouhých několik centimetrů široká stezka je plná kamení a popadaných větví a rychlá jízda je tak možná jen s velkým soustředěním. Pod námi sráz, nad námi sráz. Sjíždíme první výškové metry a jen tak tak brzdíme př
ed velkým sesuvem půdy, který se najednou otevírá před námi. Následujících několik minut přenášíme kola přes spadané kamení a doufáme, že nesjedeme do propasti hluboko pod náma. O 6 kilometrů dále máme za sebou jeden z nejlepších sjezdů života. 6 kilometrů úzké stezky plné kořenů, kamenitých úseků a dřevěných lávek postavených podél skalních útesů. Pro větší zážitek by asi bylo lepší mít kolo s většími zdvihem než 100 mm, ale i tak si každý metr sjezdu užíváme plnými doušky!

Po krátkém obědě u ruin staré policejní stanice, která tu zůstala ještě z dob japonské okupace pokračujeme ve sjezdu. Stezka se opět stává užší a strmější a něk
teré úseky jsou tak nesjízdné a musíme je přenášet s koly na rameni. I tak po několika dalších kilometrech přijíždíme na rozcestí jen 2 kilometry před koncem stezky. Nad námi se tvoří černé mraky a vypadá to na přicházející bouřku. S blesky za zády projíždíme rychlostí blesku poslední úsek vedoucí skrz bambusovou farmu a během chvíle se před námi objevuje starý vysutý most před vesnicí Fushan.

Fushan je malá vesnička ležící na konci nádherného hlubokého údolí klikatícího se asi 30 kilometrů z Taipei. Napojujeme se opět na horskou silničku a užíváme si pohodový sjezd do osady Wulai a dál do Taipei. Poslední dva kilometry jízdy k nejbližší stanici metra v dopravě rušného velkoměsta nám připomíná, že končí další dobrodružství na tomto úžasném ostrově…

Velkou fotogalerii k tomuto článku naleznete zde: Taiwan – Lalashan & BaFu Ancient Trail

Podrobnný MTB Guide k tomuto výletu naleznete zde: Guide: Lalashan & BaFu Ancient Trail

               

O autorovi Všechny články tohoto autora Webová stránka autora

Martin Hájek

Po většinu roku přebývám 9000 km na východ od ČR, na Taiwanu. Krásy tohoto ostrova i celé Asie objevuji nejen sám, ale i jako průvodce turistů z celého světa. Cestuji nejradši na kole, pěšky či na skútru. Na těchto stránkách či osobně se můžete se mnou vydat od neprostupných pralesů Bornea, přes aktivní sopky Indonésie až na zasněžené vrcholky Himalájí.

Leave a Reply