mtbguide.cz

Guide: Taiwan – Lalashan & BaFu Ancient Trail

Líbil se vám náš článek Made in Taiwan 3: Lalashan & BaFu Trail a rádi byste vyrazili na průzkum hor a pralesů v okolí Taipei na vlastní pěst? Zde je jednoduchý návod jak na to. Výlet je dlouhý 2 dny, ale pokud vás neláká jízda v terénu, můžete jej zkrátit jen ne jeden výživný den. Výlet je možné absolvovat pouze za dobrého počasí, pokud prší v Taipei, o cestě na hory ani nepřemýšlejte, a kvůli technické náročnosti sjezdu je doporučený spíše zkušenějším jezdcům.

Nemáte po ruce vaše kolo? Zeptejte se v některé z mnoha prodejen Giant Store v Taipei, nebo mne kontaktujte.

Den 1. Taipei – Lalashan

Z Taipei doporučuji ušetřit 40 km jízdy po cyklostezkách do Sanxia a svést se kousek vlakem. Vlaků, které vás převezou i s kolem není mnoho. Asi nejlepší spojení nabízí lokální vlak č. 1137 odjíždějící z nádraží Wanhua (萬華車站) v 8:54 do městečka Yingge (鶯歌), 22 minut jízdy z Taipei. Pozor, vlaků, které berou i cyklisty s neskládacími koly je jen minimum a žádný z nich neodjíždí z Taipei Main Station (respektive zde nemají cyklisté dovoleno nastupovat kvůli velké koncentraci cestujících). Na nádraží Wanhua doražte minimálně s hodinovou rezervou, jinak vás mohou s kolem odmítnout!

Když vystoupíte v Yingge, můžete si pogratulovat. Nejtěžší část cesty máte za sebou. Vlakové nádraží se nachází hned v centru starého města. Yingge je známé pro svoji keramiku a tak, pokud máte chvilku času, zajeďte se podívat do příjemného starého města. Návštěvu známého muzea keramiky si však nechte na příště. Z města se vydejte asi 5 km po silnici č. 110 směrem přes řeku do Sanxia (三峽). V centru města naleznete jednu z nejlépe zachovaných starých čtvrtí v okolí Taipei (Sanxia Old Street, 三峽老街). A když už zde budete, nezapomeňte ochutnat vyhlášené buvolí rohy – plněné pečivo připomínající croisant. Ty nejlepší mají určitě hned vedle 300 let starého chrámu Zushi (清水祖師廟).Oltář boha země někde u cesty

Jestliže už máte plná břicha i batohy buvolích rohů, vyražte ven z města po silnici č. 3 směrem na jih. Přibližně po devíti kilometrech se dívejte po odbočce doleva na silnici č. 7, která vás zavede do Fuxingu. Na křižovatce se také nachází poslední “convenience store” tohoto výletu – poslední možnost dokoupit zásoby na cestu.

Po odbočení na č. 7 začíná ta pravá jízda. Provoz rapidně zřídne a před vámi je asi 25 kilometrů jízdy do vesnice Fuxing, ležící na začátku North Cross-Island Highway. Cesta vede nejprve asi 12 kilometrů neustále do kopce, po kterém následuje rychlý, ale krátký sjezd a pak opět do kopce až do Fuxing (復興鄉). Nebojte se, cesta je to nádherná a během toho všeho kochání nebudete mít čas na to vnímat, že jedete pořád do kopce. Ve Fuxingu se jen rychle občerstvěte, mrkněte na růžový most pro pěší postavený nad přehradou Shimen a hurá zase dál.

Držte se stále na silnici č. 7 a dalších 25 kilometrů pokračujte směrem na východ, po silnici vytesané vysoko nad nádherným údolím, která vás zavede až ke dvěma mostům Bailing Bridges. Silnice neustále stoupá a klesá a po celou dobu vám tak nedá vydechnout. Cestou narazíte na mnoho překrásných výhledů do údolí, na okolní hory a nebo malé vesnice aboriginců.

Vedle známých mostů v dolním Bailingu si pořádně odpočněte! Ty malé domečky na protějším svahu nad vámi je dnešní cíl. Před vámi je 6,5 kilometrů a 600 výškových metrů na závěr, jako třešnička na dortu. Přejeďte jeden z mostů a hned za vesnicí odbočte směr Lalashan (拉拉山), Upper Bailing (上巴陵). A pak jen pořád nahoru. Až do cíle.

Pokud máte jen jeden volný den, je možné si na kole vyšlápnout k Bailingským mostům a odtud rychle zpět do civilizace na vlak. Nejbližší stanice na západě je Daxi (大溪). Pokud byste se vydali na druhou stranu, překročíte o dalších 15 kilometrů centrální hřeben a po dalších 70 kilometrech sjedete až do Yilanu, na východní pobřeží.
K přespání můžete využít jeden z mnoha B&B v Lower nebo Upper Bailing. A nebo si, tak jako my, ustelte někde na kraji silnice…

Pokud jste šlapali tak, jako já, měli byste mít v nohách okolo 69 kilometrů a nastoupaných 1900 výškových metrů. GPS trasu si můžete stáhnout ze stránek Bikemap zde: Lalashan & BaFu Ancient Trail – day 1

Den 2. Lalashan – Wulai – Taipei (Xindian)

Dnes konečne přijde řada na pořádnou jízdu v terénu. Kvůli častým bouřkám a náhlým změnám počasí doporučuji vyrazit z Lalashanu co nejdříve. Ještě před tím si však nezapomeňte koupit zepár broskví, které se v oblasti Lalashanu (拉拉山) pěstují. V sezóně se sem kvůli nim sjíždí Taiwanci z celého ostrova!Z osady Upper Bailing silnička stále stoupá dalších 8 kilometrů až k velkému parkovišti postavenému na okraji Lalashan Forest Reserve (拉拉山國有林自然保護區). Zde se můžete projít po 2,5 kilometrů dolouhém okruhu vedoucím okolo několika více než 2000 let starými cypřiši! Pokud vás chůze neláká, pokračujte po spodní cestičce vedoucí napříč pralesem až k prvním schodům. Pokud jste na správném místě, nalevo od vás bude velká cedule plná čínských znaků, která značí začátek historické stezky BaFu (Bailing – Fushan) a informující, že bez povolení je sem zákaz vstupu.Super lávky podél BaFu Ancient Trail

Na nic nečekejte a hurá na trail! Prvních 4,5 kilometru se stezka vine mírně nahoru a dolů až do travnatého sedla mezi horami Lalashan a Tamanshan. Ze sedla se vám naskytnou nádherné výhledy zpět na osadu Bailing i na hranice Taipei, někde na konci údolí hluboko a daleko pod vámi. Z tohoto místa následuje 13 kilometrů úzké stezky sjíždějící přibližně 1000 výškových metrů do osady Fushan. Stezka je sjízdná z přibližně 70%, pokud máte dobré kolo (100 milimetrů full je základ, ideální je trail bike s 120 milimetrů zdvihem a více) a pro strach uděláno, sjedete toho i více. Stezka po celou dobu sjíždí v prudkém svahu až do Fushanu. V některých místech je tak úzká, že ani nemůžete kolo vést vedle sebe. Nad vámi je prudký svah, pod vámi sráz někam hluboko do křoví. Na mnoha místech je stezka přerušena sesuvy půdy a tak je třeba s kolem na zádech opatrně přeskákat přes suťoviště. I když se může zdát, že se jedná o nebezpečný podnik, sjízdné to s trochou opatrnosti a dobrou technikou je a zaručeně se budete bavit a užívat každý metr stezky plnými doušky. A když vás přepadne hlad, využijte příjemný plácek přibližně v polovině cesty, který zde zůstal po opuštěné japonské osadě. Na mnoho takových prostorných míst zde v prudkém svahu nenarazíte.

Doplnil bych snad jen ještě jednu radu. Nevydávejte se na cestu sami, v horách není signál na mobil, stezky a sesuvy půdy mohou být nebezpečné a prales je plný nebezpečných hadů (včetně mého oblíbence, Hundred-Pacera, když vás kousne, před vámi je méně jak 100 kroků života…). Pokud se chcete cítit skutečně bezpečně, nahlaste se na policejní stanici v Upper Bailingu (a při té příležitosti si můžete nechat vystavit policejní permit, který je požadován ke vstupu na stezku BaFu).

Pokud vás nesežrali hadi nebo černí taiwanští medvědi a dorazili jste až do Fushanu, malé osady ležící na konci horské silničky XinFu Rd. daleko na jih od Taipei. První známkou toho, že se blíží civilizace bude banánová plantáž, asi 2 kilometry před osadou, a provazový most těsně před vesnicí. Pod mostem je skvělé koupání! Ideální na splavení špíny a adrenalinu z vašich těl.

Stále ještě nekončíme. Před vámi je 20 kilometrů průjezd po horské silničce z Fushanu do Wulai. Úžasný relax, nádherné výhledy, hluboké údolí, vysoké hory, vodopády a až na jeden krátký výšvih , příjemnný, nekončící sjezd. Pokud máte ještě čas a energii, zastavte se cestou v Neidong Forest Recreation Area (內洞國家森林遊樂區, vstupné 100 TWD) a koukněte na krásné vodopády, které nám tu příroda nachystala.

Jen asi 6 kilometrů za Neidongem na vás konečně čeká Wulai (烏來), malá osada známá díky 80 metrů vysokému vodopádu, horkým pramenům a aboriginské kultuře. Popis Wulai nechám na příště, ale určitě vám doporučím ochutnat místní dobroty, které můžete zakoupit hned pod vodopádem, nebo lépe o 2 kilometry níže, v centru Wulai. Až budete zcela plní jídla a energie, vyražte po silnici č. 9 z Wulai na poslední, 15 km dlouhý, úsek do Xindian (okrajová část Taipei), odkud můžete pokračovat dál metrem (Pozor! S “velkými” koly jen o víkendech a o prázdninách!).

Jestliže jste to zdárně zvládli až na stanici metra Xindian, měli byste mít v nohách 55 kilometrů, vystoupaných 600 výškových metrů a sjetých 1900 metrů. GPS trasu si můžete stáhnout ze stránek Bikemap zde: Lalashan & BaFu Ancient Trail – day 2

O dlouhém sjezdu z hory Lalashan na Taiwanu si přečtěte zde: Made in Taiwan 3: Lalashan & BaFu Ancient Trail

Velkou fotogalerii k tomuto článku naleznete zde: Taiwan – Lalashan & BaFu Ancient Trail

Pokud vás tento výlet zaujal, ale netroufáte si na Taiwan sami, mrkněte na nabídku cestovní kanceláře Kudrna, pro kterou každý rok organizuji zájezdy na Taiwan. Cyklistické i poznávací. Pokud byste chtěli pomoct s organizací podobného výletu jako je BaFu Trail, kontaktujte mne: martin@mtbguide.cz

            

O autorovi Všechny články tohoto autora Webová stránka autora

Martin Hájek

Po většinu roku přebývám 9000 km na východ od ČR, na Taiwanu. Krásy tohoto ostrova i celé Asie objevuji nejen sám, ale i jako průvodce turistů z celého světa. Cestuji nejradši na kole, pěšky či na skútru. Na těchto stránkách či osobně se můžete se mnou vydat od neprostupných pralesů Bornea, přes aktivní sopky Indonésie až na zasněžené vrcholky Himalájí.

Leave a Reply